Hardlopen is fijn

Er zijn mensen die hardlopen fijn vinden. Ik had nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, maar het is echt zo: hardlopen is fijn.

Toen ik pas begon, vond ik het vreselijk. Eerlijk is eerlijk. Maar ik vond dat ik iets aan mijn conditie moest doen en hardlopen was het makkelijkst: ik kon gaan wanneer ik wilde, het kostte niks en de buitenlucht lekker me fijner dan de sportschool. En dus ging ik hardlopen.

De ene dag ging het beter dan de andere maar om nu te zeggen dat ik ervan genoot……euh nee. Ik vond dat het vooral pijn deed. En pijn vond ik dus niet fijn. Ik heb me echt regelmatig afgevraagd waarom ik dit toch deed. Wat was hier toch de lol van? Ik wist het echt niet. Maar toch was er “iets”, want ik bleef er mee doorgaan.

En na maanden van ploeteren, kon ik ineens een half uur achter elkaar hardlopen zonder te stoppen! En dat voelde goed. Zo goed dat ik er echt plezier in kreeg. Zeker toen ik ineens 5 hele kilometers hard kon lopen zonder te wandelen, en daarna 6 en daarna 7……. En zo kwam het dat ik kon zeggen: hardlopen is fijn.

Denk nu niet dat ik telkens als ik ga hardlopen met een grote smile sta te trappelen van ongeduld bij de voordeur. Ik vertelde jullie al eerder over mijn 10 gedachten voordat ik ga hardlopen. Maar als ik om welke reden dan ook een weekje niet loop, dan mis ik het en begint het toch weer te kriebelen. Hardlopen is fijn omdat ik iets doe voor mezelf alleen, dat ik meer kan dan ik soms denk en als het een keer (of twee keer of drie….) niet goed gaat, dan is dat ook niet erg. Maar er komt altijd weer een dag dat het goed gaat en dat je sneller bent dan alle andere keren, of dat je verder loopt dan alle andere keren. En dan weet je het weer: Hardlopen is fijn! 

 

2 thoughts on “Hardlopen is fijn

Geef een reactie

